Hoppa till huvudinnehållet
Jobba staligt
  • Karriär och utveckling

    • Förmåner och villkor

    • Internationellt arbete

      • Internationella utbytesprogram

      • Jobb eller praktik inom EU?

    • Praktik, exjobb och trainee

    • Frågor & svar om att jobba statligt

    • Testa dina kunskaper om staten

  • Kampanjer

    • Östergötland – här kan du stanna och gå vidare på samma gång

    • It-special för dig som jobbar inom it

  • Vi jobbar statligt

  • Statliga kompetensområden

    • Jurist

    • Ekonom

    • Ingenjör

    • Naturvetare

    • Samhällsvetare

      • Nationalekonom

    • Data/it

  • Vilka är de statliga arbetsgivarna?

  • Vår värdegrund

  • Om Jobba statligt

    • Träffa oss

    • Kontakta oss

    • Utveckling av webbplatsen

    • Annonsera på Jobba statligt

    • Grafiskt material

    • Om kakor på webbplatsen

    • Tillgänglighetsredogörelse

    • Behandling av personuppgifter


  • In English

  1. Jobba statligt

    |
  2. Vi jobbar statligt

    |
  3. Åsa Bergman Amadio

Porträttbild Åsa Bergman Amadio

Åsa Bergman Amadio

Kansliråd/handläggare

Regeringskansliet

Myndighetsområde: Allmän offentlig förvaltning

Att jobba statligt innebär en möjlighet att utvecklas.

Åsa Bergman Amadio

Åsa Bergman Amadio jobbade med revision i Sverige och testade även ambassadjobb i Angola innan hon antogs till Utrikesadministratörsprogrammet på Utrikesdepartementet. Hon ser sitt jobb på Utrikesdepartementet som en möjlighet att få arbeta internationellt, med varierade uppgifter och ta del av en särskilt fin kollegial gemenskap.

Berätta kort vad du jobbar med?

–  På nuvarande tjänst på Planeringsstaben på Utrikesdepartementet jobbar jag med resurssättning och verksamhetsstyrning av Sveriges ambassader i vissa världsdelar. Jag har även varit utlandsstationerad som administrativt ansvarig på ambassaderna i Lusaka och Buenos Aires.

Vad har du för utbildning och vad har du gjort tidigare?

–  Jag är utbildad ekonom och har bland annat arbetat inom privata sektorn med revision. Efter att ha jobbat i Angola på frivilligorganisationer och som lokalt anställd på norska ambassaden i Luanda, blev jag antagen till Utrikesadministratörsprogrammet som är Utrikesdepartementets utbildningsprogram för blivande administrativt ansvariga inom utrikesförvaltningen.

Vad lockade dig till ditt nuvarande jobb?

–  Chansen att få jobba internationellt! Som administrativ handläggare på en utlandsmyndighet får man hantera en mängd olika frågor inom till exempel ekonomiadministration, personal, arbetsledning av lokalanställda, fastigheter, säkerhet, arkiv och konsulärt i en internationell kontext, vilket är oerhört spännande och lärorikt.

Vad uppskattar du mest med ditt jobb?

–  Fördelarna är att det är varierande arbetsuppgifter, intressant verksamhet och möjlighet att arbeta internationellt. Både på departementet och på en utlandsmyndighet är det fin gemenskap mellan kollegor men särskilt på en utlandsmyndighet jobbar man nära varandra för att bolla olika frågor och lösa problem. Genom jobbet får man även möjlighet att upptäcka andra kulturer och det är särskilt berikande på lite svårare orter i ”hardship”-miljö.

Vad betyder det för dig att ditt jobb är statligt?

–  Att jobba statligt innebär en möjlighet att utvecklas. Ofta finns tillfälle till kompetensutveckling men också stora chanser att prova på olika roller och skiftande arbetsuppgifter, även i projekt och arbetsgrupper. Genom rotationssystemet kommer jag i höst att börja jobba på den konsulära enheten på Utrikesdepartementet med krisberedskap, vilket jag ser mycket fram emot.

  • Att jobba statligt som ekonom

    Är du ekonom och vill bidra till samhällsutvecklingen? Då ska du jobba statligt.

    Läs mer
  • Allmän offentlig förvaltning

    Inom verksamhetsområdet Allmän offentlig förvaltning finns en stor del av de statliga arbetsgivarna, bland annat samtliga Länsstyrelser.

    Läs mer
  • Lediga jobb som Ekonom

    • Malmö • Publicerad 2025-05-16

      EU-controller till ekonomienheten

      Länsstyrelsen i Skåne län
    • Stockholm • Publicerad 2025-05-16

      Redovisningsekonom till PTS

      Post- och Telestyrelsen
    • Malmö • Publicerad 2025-05-16

      Ekonomicontroller till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

      Specialpedagogiska Skolmyndigheten
    • Stockholm • Publicerad 2025-05-16

      Verksamhetscontroller till Verksamhetsområdets Ledningsstöd

      Specialpedagogiska Skolmyndigheten

    Visar 4 av 81 lediga jobb

    Visa fler lediga jobb
    agv

    Kontakta oss

    E-post: jobbastatligt@arbetsgivarverket.se

    Besöksadress: Arbetsgivarverket, Mäster Samuelsgatan 60, Stockholm

    Mer information

    Annonsera på Jobba statligt

    Tillgänglighetsredogörelse

    Om kakor på webbplatsen

     

    Om oss

    Vår värdegrund

    Vilka är vi?

    Frågor & svar

    Jobba statligt är ett initiativ från Arbetsgivarverkets 250 medlemmar för att visa karriär- och utvecklingsmöjligheter i statlig verksamhet.

    agv